Memaknakan Cinta- Salina Ibrahim

Jika kita membaca cerpen ataupun novel, kita akan mengembara ke dalamnya. Membaca bagaikan membuka pintu untuk kita melangkah alam lain. Kita meninggalkan sebentar pemandangan yang nyata dan kita memusatkan seluruh perhatian kepada cerita yang sedang dibaca.

Jujur, saya lebih suka mengembara di dalam cerpen berbanding novel. Mengembara di dalam cerpen, seperti sebuah mimpi yang kejap. Kita akan tersentak lalu terjaga seterusnya akan tertanya-tanya. Di manakah kita, siapakah kita, kenapa kita? Dan novel pula seperti mimpi yang bersiri-siri kerana jarang kita dapat mengusaikan sebuah novel dalam sekali pembacaan.

Salina Ibrahim memang sengaja mengajak saya bertukar wajah dan hati. Sesuatu yang kontra dan berasa janggal tentunya. Membaca Memaknakan Cinta ibarat saya memandang cermin, melihat batang tubuh secara fizikalnya ialah seorang lelaki tetapi yang terpantul dipermukaan cermin adalah seorang wanita yang entah siapa, tetapi saya. Lalu mengembara di dalam cerpen-cerpennya dengan pelbagai watak feminisme. Seorang ibu yang kasihkan anak-anaknya, seorang gadis remaja yang mencari titik diri, si cilik yang diganggu emosi, seorang janda (baca ibu tunggal) yang akrab dengan permasalahan hidup atau seorang isteri yang dicemburui sang suami.  Di helaian mana pun, kita dipaksa menyorot misteri seorang hawa, hatinya, perasaannya dan fikirannya.

Sejak dunia semakin global dan hidup di desak dengan keperluan, latar cerita di dalam naskah ini dilukiskan dengan pelbagai warna dan rencah.  Di satu-satu cerita tempatnya berubah, suasananya berbeda, alamnya berselisih dari yang lain, konflik yang terbit lazim searus dengan cuaca semasa tetapi punya sudut perspektif yang berbeza. Itulah yang saya katakan keseronokan mengembara dalam himpunan cerpen.

Dalam kebanyakkan watak yang saya jadi, banyak menemukan monolog dalaman yang begitu mempersoalkan. Watak-watak banyak berkhayal sendiri, bertanya diri dan menjadi pemerhati. Begitukah wanita keseluruhannya?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: