Tok Long

Tok Long adalah seorang yang suka beseloroh dan berdekah ketawanya. Namun begitu, jika kita merenung wajahnya secara terus kita akan melihat seorang manusia yang raut mukanya penuh dengan pengalaman, kulitnya yang putih dan wajah yang bercahaya kerana wudhu’ dan amalan yang tetrib terjaga tentunya; adalah sepadan dengan gelarannya sebagai seorang bekas imam dan pendidik agama. Kita akan memandang wajah itu dengan jernih dan syahdu. Jika tersenyum, senyumnya adalah misteri yang tidak tahu hujung pangkalnya. Jika bersuara, kata-katanya bersulam pelbagai; sinis, tajam, ilmu, pandangan, pesan dan seumpamanya.

Keningnya yang berbulu halus tetapi lebat, runcing dan matanya yang mencekung sedikit ke dalam menunjukkan Tok Long seorang yang tegas, sememangnya sebagai seorang bekas askar ketegasan dan kelantangan merupakan ajaran yang asas. Garang tentulah masa mudanya adalah wajar. Tok Long juga adalah seorang penyindir yang halus.

Ketika sedang menjamu selera di dalam sebuah majlis yang seadanya, Tok Long begitu memuji-muji keenakkan masakannya. “Sodap betul daging kambing ni, ompuk-ompuk tak liat” puji Tok Long.

Maksu tersenyum, mendengar masakannya dipuji orang tua itu. Segera dia menawarkan diri “Tok Long nak tambah laei ko? Kalau nak, seyh ambikkan”.
“Pandai botul yang masak ni, sodap” Tok Long berbasa basi.
“Nak ke Tok Long?”
Tok long tersenyum sinis, katanya “Kalau den kato sodap, maksud eyh hondak laei la tuh”

Bingkas Maksu bangun, laju.

….

“Den minta diri dulu-lah yo, nak beransur ke majlis lain pulak” Tok Long bangun mendorong kerusinya ke belakang, sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman.
“Isyhh, Copek bonar nak beransur”
“Yolah, kek tiado hal, tiado la den nak beransur. Orang dah monjemput, hendak tidak konolah datang.” Senyum Tok Long.
“Macam kito menimbangla, kok amik kapas seguni, garam seguni. Tilik-tiliklah yang mano berat. Betul ko tidak?” Tok Long bertanyakan hadirin.

2 Comments (+add yours?)

  1. yen
    Feb 22, 2011 @ 20:35:19

    ini update dari nogori ey?hehe🙂

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: