Majnun Dan Laila- Keagungan Cinta Abadi

“Kisah cinta Majnun tersebar dengan cepat ke seluruh Jazirah. Tiada seorang pun pemuda yang belum    mendengar kisah cinta Majnun, bahkan mereka kerap mendendangkan bait-bait syair yang diubah Majnun. Mereka turut berduka atas cinta Majnun, apalagi mereka yang pernah merasakan kegagalan cinta. Kesedihan kerana cinta sejati sering membuatkan orang menjadi gila.”

Di dalam dunia ini, kisah cinta Majnun dan Laila antara kisah sang pencinta yang tersangat mahsyur. Sebelum ini, begitu banyak sekali orang yang mengucapkan atau menyamakan cintanya seperti cinta Majnun kepada Laila sedangkan mereka tidak tahu betapa dahsyatnya cinta Majnun dan Laila itu. Maka bacalah dahulu hikayat ini sebelum melafazkan kata-kata yang seperti itu. Setelah itu baru kita tahu akibatnya atau kita tidak akan sanggup mengatakan bahawa cinta kita itu adalah setaraf atau lebih hebat dari cinta Majnun kepada Laila-nya.

Hikayat cinta Majnun dan Laila sebetulnya amat terkenal dan berlegar dalam begitu banyak versi. Naskah ini adalah satu diantaranya. Ada juga yang mengatakan kisah Majnun dan Laila hanyalah sekadar dongengan dan cerita penglipur lara. Tetapi naskah ini mempercayai bahawa cinta Laila dan Majnun adalah sejarah yang benar-benar berlaku sekitar zaman Daulah Umawiyah yang diriwayatkan pada kurun 65H atau 68H.

Bila mana membaca naskah ini, anda akan diketemukan dengan pesona serta keagungan cinta dan  seterusnya kehampaan dan kedukaan yang begitu pedih dan menyakitkan. Begitulah sehingga kesudahannya, Laila yang pergi membawa kekosongan dalam hatinya dan Majnun yang berterusan memuja kekasihnya sampai ke hujung nyawa. Keindahan Laila seperti sinar pada wajahnya akan membuatkan matahari malu untuk muncul, begitulah cantiknya Laila pada mata Majnun. Percintaan yang terhalang, membuatkan Majnun hilang arah tuju, lalu dia meratap dan meluahkan kisah malangnya pada alam, merentas gurun, rimba, gunung dan lembah, terpencil seorang diri di dalam gua dan bersahabat dengan binatang buas, serta melagukan syair-syair cintanya kepada Laila yang dibawa oleh angin ataupun yang didengarkan oleh pengembara yang melintasi kawasannya sehingga syair-syair Manjun kepada Laila menjadi terkenal dan selalu dibaca berulang-ulang oleh ramai orang.

Naskah ini memperihal cinta dengan sesungguhnya, sedalam-dalamnya, sejujur-jujurnya dan seluhur-luhurnya sehingga ada perkara yang diperihalkan memang langsung tidak dapat diterima oleh akal, namun itulah yang mungkin kita dapat tafsirkan  sebagai kedunguan akibat diperbodohkan oleh cinta yang sememangnya boleh terjadi. Tidak akan ada seorang pun selepas ini, setelah dia membaca naskah ini, akan mengaku cintanya adalah seperti cinta Majnun kepada Laila jikalau dia merasai kedahsyatan apa yang menimpa Majnun. “Cinta kami terlalu suci, dan tak terbatas. Bumi tidak akan mampu menjadi mimbar untuk menampung cinta kami.”

4 Comments (+add yours?)

  1. yen
    Dec 03, 2010 @ 04:04:06

    banyak baca buku ye.semua beli ke?curios🙂

    Reply

    • budakkilang
      Dec 03, 2010 @ 07:56:48

      Yen, sejak kebelakangan ini perbuatan membaca seolah-seolah menjadikan saya ketagih. Tidak tahu kenapa? Mungkin sebab sudah terlalu lama saya tinggalkan dunia membaca.

      Kebanyakkan buku yang saya review dibeli sendiri. Ada juga koleksi-koleksi yang lama.

      Jom yen, kita membaca!..:)

      Reply

  2. yen
    Dec 03, 2010 @ 08:50:28

    o okay..saya ada byk koleksi gak (err tipu,aadalah satu dua.hehe)
    tapi banyak novel english.
    nak exchange?🙂

    Reply

    • budakkilang
      Dec 03, 2010 @ 13:07:27

      saya pun tak ada banyak koleksi, novel english paling langsung tiada. He he, sebab novel english mahal lah.

      p/s: sebenarnya tak bijak dan malas baca tulisan english..:p

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: