Dulu di New Zealand

Pagi ini hujan mencurah-mencurah. Tiupan angin yang agak kuat menjadikan suasana sekitar semakin sejuk dan dingin.Long Zaman yang berdiri di depan pintu keluar kadang-kadang terpaksa berundur satu dua langkah ke belakang untuk mengelak rembesan air hujan yang ditiup angin. Bukan apa, cuma takut hujung kaki seluarnya basah. Leceh mahu buat kerja nanti.

Long Zaman berpeluk tubuh sementara menanti hujan reda. Tapi hujan semakin lebat dan angin semakin kuat. Tiba-tiba bahu Long Zaman dicuit dari belakang. Long Zaman menoleh, dilihatnya Nan Cina tersengih-sengih. Gigi siungnya menyeringai tajam dan kedua-dua lesung pipinya timbul disebalik wajahnya yang agak beirisi.

“Nak pergi kantin ke Long?” Tanya Nan Cina pada Long Zaman sambil kepalanya dihulurkan keluar pintu.
“Uishh” tiba-tiba Nan Cina mundur dua tapak ke belakang dari muka pintu gara-gara mengelak air hujan yang dirembes angin.
“Hujan makin lebat ni Long” ujar Nan Cina walaupun Long Zaman tidak membalas soalannya tadi.Sekonyong-konyong angin sejuk bertiup lebih deras masuk ikut pintu keluar dimana mereka sedang berdiri.

“Sedap betul angin ni. Tiba-tiba teringat pulak masa duduk kat New Zealand dulu Long” kata Nan Cina. Long Zaman lekas-lekas memandang wajah Nan Cina.
“Kalau kat New Zealand ni Long, lembu-lembu tu semua dah masuk kandang.” Tambah Nan Cina lagi.
“Kau dulu pernah duduk di New Zealand? Kerja operator jugak ke sama macam sekarang ni?” Long Zaman membuka mulut akhirnya. Ada senyuman yang menyindir terlukis di bibir Long Zaman.

“Uishh..” Nan Cina menarik muka dengan dahi ikut berkerut.
“Dulu la Long, kat Felda Newzealand dulu” jawab Nan Cina acuh tak acuh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: