Tirai Ramadhan

Berlabuhnya tirai Sya’ban
maka Ramadhan kan membuka jendela
dan hati tertanya-tanya
di manakah akan ku bermula
Berpuasa di siang hari
Malamnya 20 rakaat sunat terawikh
sehingga di akhir ramadhan
serupanya ia bermula

maka aku mula mencongak
untuk hijrah jiwa dan rohani
mengharap rhaudah dan redha
ingin aku kucup manis ramadhan
pada hujung dzikir nama-nama Dzat
bertaaruf pada tangan yang mengangkat munajat
berilah aku senggang masa
untuk menghisab diri dan peribadi

Duhai Rabbul-Alamin
yang memberi nikmat dan manfaat
ingin aku rasa panas ramadhan
membakar riak, ujub, hasad dan takkabbur
ingin aku kecap angin ramadhan
menyejuk hati, budi dan pekerti
ingin aku jamah embun ramadhan
menitiskan iman dan kehambaan
ingin aku cicip hujan di ramadhan,
membasuh dosa dan noda

Aku ingin suci
pada syawal di pagi hari

23 Aug, 2009

Molek Garden

2 Comments (+add yours?)

  1. Cik Yen
    Aug 10, 2010 @ 16:37:39

    selamat berpuasa encik budak_kilang!đŸ™‚

    Reply

Leave a Reply

