Vandalisme

Kedegang!!!!

Duit-duit syiling pun runtuh dari sumbatannya. Satu tendangan sahaja sudah cukup mengumpulkan sebanyak satu ringgit dan tiga puluh lima sen. Lan cina mengintai-intai lagi di sebalik lubang leper yang gelap. Mana tahu ada saki baki yang belum jatuh. Kemudian dia mengeluarkan pembaris besi yang kecil dari poket seluar. Dia menjolok-jolok lagi dalam ke dalam lubang leper itu. Dalam dan lagi dalam.

Pabila hendak ditariknya kembali pembaris besi itu, tersangkut.
“Rudy, pembaris ni melekat pula”. Kata Lan Cina sambil menggaru-garu kepala.
Kemudian Lan Cina menghentak-hentak pula separuh hati dengan genggaman penumbuk tangan kanannya. Takut bunyi desing besi itu menyedarkan orang pejabat di tingkat atas.

“Oi, perlahan sedikit!” Hanifa yang berada di hujung penjuru tangga sedikit mengeraskan suaranya. Sambil jari telunjuk diangkat tegak di tengah bibir, tanda isyarat diam.

“Ah, biarkan je lah pembaris tu! Lagipun dah dapat seringgit tiga puluh lima sen ni. Nanti kita bahagi tiga”. Kata Rudy sambil tersengih. Hanifa dan Lan Cina mengangguk-angguk tanda setuju.

“Jom kita balik kelas”. Rudy mengajak. “Kita singgah kelas Anggerik 1 dulu, nak tengok Hasmirah”. Mereka bertiga memang cukup nakal bagi cikgu-cikgu sesi persekolahan petang. Baru darjah tiga.

Lalu mereka pantas melangkah meninggalkan telefon awam yang berada di tingkat bawah pejabat guru besar dengan tersenyum. Telefon itu pula tersedak kerana dijolok pembaris besi yang masih terlekat di lubang masuk syiling. Dalam fikiran mereka sudah terbayang aiskrim malaysia dan jajan-jajan dari van Abang Kamal.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: