Pesan Orang Tua (Part 1)

Petang-petang bila rasa nak balik kerja. Saya selalu mengular ke internet. Buka pun berhati-hati je. Jeling kiri kanan, toleh depan belakang. Takut ‘kantoi‘ dengan bos. Walaupun bos jenis tak kisah sangat, janji kerja siap tapi hormat dan sedikit gerun itu perlu. Itu dipanggil respect.

Dulu saya telah mendapat pesan dari seorang tua. Namanya orang panggil ‘Lik Padil’. Sebab eja ‘Lik’ guna huruf I macam tak sedap, jadik saya ubah dengan huruf ‘E’. Lek Padil, kan sedap sikit. Kalau dibaca pun nyaris-nyaris sama dengan sebutannya. ‘Lek’. Nama yang betul saya tak tahu.

Sedikit pengenalan mengenai Lek Padil. Lek Padil seorang imam, seorang jawa, tiada lesen motosikal, tapi rilek bawa vespa walaupun sudah berumur 70 tahun lebih. Johor Bahru, Batu Pahat selamba. Itu lebih kurang 3 tahun lalu. Sekarang mungkin batas beliau setakat dalam Johor Bahru. Saya agak-agak.

Walau dah berumur tapi Lek Padil gagah, badan pun sedap. Tak pernah saya tengok Lek Padil pegi gym, angkat dumbell nak buat badan. Petang – petang boleh bercangkul lagi. Orang ‘jawa’lah katakan. Habis tebing tepi Sungai Bala depan rumahnya Lek Padil buat tanam pokok. Pokok pisang, serai, pucuk ubi segala bagai .

Kalau setakat menukang naik bumbung surau ganti atap pun boleh lagi. Lek Padil memang orang kampung hormat. Cakapnya halus, tapi bahasanya boleh kurang tajam. Kalau suara naik sedikit memang semua orang tunduk. Siapa berani lawan. Anak-anak beliau pun menjadi kesemuanya.

Suatu hari saya dengan Lek Padil berdua sahaja berada di surau lepas solat Asar. Sedang nak sarung selipar nak balik, beliau bercakap memandang tepat dalam mata saya..

“Rezeki dalam dunia ni Tuhan yang beri, kalau nak kata cukup memang tak cukup. Manusia memang nak sentiasa lebih. Tapi kalau kita bergantung pada Dia, InsyaAllah ada.

Tengok macam Lek ni, anak ramai. Tapi Alhamdulillah. Nak kata mewah tidak, tapi cukup makan dan pakai.” Dengan loghat jawa sikit.

Saya mengangguk tanda paham. Saya ucap terima kasih pada Lek kat sini. Dulu tak sempat nak ucap, sebab saya terkedu. Nak pandang mata Lek memang tak pernah. Lek pakai ilmu apa?

Add to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Leave a Reply

